Hvad er akupunktur?

Akupunktur er en alternativ behandlingsform og en flere tusinde år gammel kinesisk behandlingsmetode. Ordet, akupunktur, stammer fra de to latinske ord acus, der betyder nål eller spids, og punctura, der betyder at stikke eller prikke. Metoden, der anvendes ved akupunktur beror på, at tynde nåle stikkes ind i bestemte punkter i kroppen, de såkaldte akupunkturpunkter. Ved hjælp af nålene helbreder eller lindrer akupunktørerne skader, sygdomme eller smerter.

Igennem menneskets krop strømmer en energi, kaldet qi, via en række baner, som kaldes meridianer. Blokeres banerne, kan energistrømmen ikke flyde frit i kroppen, og det er herved sygdom og andre gener opstår. Ved at sætte nåle i kroppens forskellige akupunkturpunkter kan akupunktøren fjerne blokeringerne i kroppen og derved være med til at påvirke energistrømningen i kroppen.

Akupunktur kan bruges som behandlingsmetode til en række sygdomme, lidelser og smerter. Der findes forskellige former for akupunktur, og hver behandling har sin virkning og sit formål.

Acunova

Acunova (tidligere Akupunktur 2000) er et nyt akupunktursystem. Der er tale om et mikroakupunktursystem, hvor en lille, afgrænset del af kroppen påvirkes, hvorigennem hele kroppen kan behandles. Akupunkturpunkterne er beliggende omkring alle led i kroppen. Virkningen baserer sig på lige fod med anden form for akupunktur på en “vækning” eller accelerering af kroppens egne helbredende kræfter. Systemet benytter sig af nåle. Det er mere effektivt end traditionel kinesisk akupunktur til en række behandlinger. Ved Acunova er specielt dokumenteret fremragende resultater ved behandling af synshæmmede, piskesmæld samt generelle smerter i bevægeapparatet.

Se mere på moderneakupunktur.dk >>

​Posturologi

Posturologi er videnskaben om det system, som opretholder kroppens ubevidste holdning. Ved hjælp af posturologi kan jeg rette op på skævheder, der skaber smerter og ubalancer i kroppen. Posturologens mål er at behandle årsagen via behandling af det toniske muskelsystem, samt hjernens opfattelse af de informationer, som den informeres om af vores sanser. Dette måtte være synet, trykket under fødderne samt informationer fra hud og organer. Dertil kommer, at kæben selvom den ikke er en sans i sig selv, sammenholdt med dens spænding har en ikke uvæsentlig indflydelse på vores kropsholdning. ​​

Lidelser

En akupunktør bliver konsulteret af mange mennesker med mange forskelligartede symptomer. Det kan for eksempel være smerter, sportsskader, høfeber, astma, migræne, højt blodtryk og mange andre tilstande.

Selvom mange års forskning og praktisk erfaring har vist, at akupunktur effektivt kan hjælpe mod disse lidelser, gør det meget mere end blot at lindre symptomerne. Filosofien bag akupunktur er, at man behandler hele patienten, og derved genopretter balancen i hele kroppen.

Da alle lidelser, i den traditionelle kinesiske akupunktur, betragtes som en ubalance af energi, kan behandling med akupunktur gavne stort set alle ubalancer, så længe nedbrydningen af kroppens væv ikke er for omfattende.

Mange mennesker bruger også akupunktur som en præventiv behandling, eller fordi de har en følelse af at være i ubalance med sig selv, men er egentlig ikke “syge” i den vestlige forstand.​

WHO (Verdenssundhedsorganisationen under FN) har udarbejdet en liste over lidelser, hvor akupunkturen er velegnet. Heraf kan blandt andet nævnes:

• Alle former for smerte
  • Gigtsygdomme i led og muskler
  • Hovedpine/migræne
  • Rygsmerter